Salut comunitaria

El 25 de febrer, farà tres anys que es va confirmar a Catalunya el primer cas de COVID-19, i que va suposar pel sistema de salut haver de fer front a un dels reptes més importants de les últimes dècades. Durant aquests tres anys, el sistema s’ha reforçat i n’ha sortit més ben preparat per poder anticipar, predir i actuar davant de qualsevol pandèmia.

En aquest sentit, en tres anys el Departament de Salut ha augmentat un 17,7% els professionals del sistema, passant de 108.798 l’any 2019 a 128.088 en l’actualitat. L’augment de professionals s’ha produït en tots els àmbits assistencials, un 17,9% en l’atenció primària, un 19,2% en l’àmbit hospitalari, i prop d’un 11% tant en l’ atenció sociosanitària com en l’abordatge de la salut mental.

L’increment de professionals ha anat acompanyat de la incorporació de nous perfils adaptats a les noves necessitats de la ciutadania. D’aquesta manera, s’han incorporat 376 referents de benestar emocional comunitaris, 152 dietistes nutricionistes, 352 fisioterapeutes i 365 higienistes dentals.

També el sistema de salut compte amb més professionals en vigilància epidemiològica. Concretament s’està en procés de doblar la plantilla respecte al període prepandèmic i passar de 59 professionals abans de la pandèmia als 123, previstos per a finals d’ any. En aquest sentit, destaca la incorporació, entre d’altres, de nous perfils especialitzats en sistemes d’informació, tractament i anàlisis de les dades.

L’aposta del Departament de Salut per millorar les condicions laborals dels professionals també ha estat clau al llarg d’aquests tres anys. Conscients de l’esforç continuat a causa de la pandèmia i de les mancances endèmiques que arrossegava el sistema, el Departament, conjuntament amb els agents socials, ha treballat per millorar les condicions dels professionals amb la signatura del Conveni SISCAT i de l’Institut Català de la Salut (ICS), la creació de la Taula permanent a tres bandes per seguir avançant així com també l’elaboració d’un Pla d’accessibilitat a tot el sistema, també pel que fa a l’atenció primària.

Nous espais sanitaris i millora i ampliació dels centres

Paral·lelament, en tres anys el Departament de Salut ha construït 13 nous centres d’atenció primària i 7 nous espais hospitalaris i ha ampliat o remodelat prop d’una cinquantena d’espais de diferents àmbits assistencials. Prop de 200 obres que han permès, d’una banda, incrementar la capacitat assistencial i, de l’altra, millorar els espais per fer la feina dels professionals més confortable i eficaç.

Més pressupost destinat a Salut

El Govern ha incrementat el pressupost destinat a salut un 32% des de l’any 2019, passant de 8.876 M€ el 2019 a 11.708 M€ el 2023. I pel que fa a l’atenció primària, l’augment del pressupost final ha estat de 22,78%, entre els anys 2019 i 2022.

Així mateix, el Govern ha augmentat el pressupost de Salut Pública per al 2023 gairebé un 20%, que és de 205,5 M€, un increment de 32,6 M€ respecte el 2022.

Més preparats davant d’una epidèmia

El sistema també s’ha preparat per anticipar i poder predir altres epidèmies. En aquest sentit, durant el mes d’abril de 2022, el Departament de Salut va posar en marxa un nou Sistema de Vigilància d’Infeccions de Catalunya, conegut com a SIVIC. Es tracta d’un sistema de vigilància reforçada per al seguiment dels virus respiratoris, com són la COVID-19, la grip o el virus respiratori sincitial, entre d’altres.

Aquest sistema, pioner a l’Estat, integra la informació recollida als centres d’atenció primària, als hospitals, als laboratoris i a l’Agència de Salut Pública de Catalunya Catalunya i permet analitzar les infeccions respiratòries agudes en temps real per poder monitorar tendències i donar alertes. Les seves dades són públiques i es visualitzen a través d’una web amb accés a dades obertes que s’actualitza tots els dimarts; a més, els resultats s’integren als registres estatal i europeu, i permeten caracteritzar els vius circulants i avaluar el seu impacte assistencial.

També el Sistema d’Emergències Mèdiques, el SEM, està millor preparat a dia d’avui per enfrontar una situació de contingència excepcional amb una estructura més gran, amb més recursos, més professionals i més serveis per al ciutadà. Gràcies al salt tecnològic realitzat durant la pandèmia, avui el SEM té capacitat per atendre fins a 600 trucades de ciutadans de manera simultània.

Per donar resposta al volum d’activitat durant les diferents onades de la COVID, es van anar incorporant professionals de diferents perfils segons la necessitat del moment. Un cop finalitzada la pandèmia, degut a l’increment de l’activitat del SEM i als nous serveis creats, es consolidaran 306 llocs de treball, majoritàriament professionals sanitaris i psicòlegs.

Des d’abans de la pandèmia, el 2019, el SEM ha rebut un 47% més d’alertes que abans de la pandèmia (de 2.412.367 a 3.547.870) fins a finals de 2022.

El servei que més ha crescut han estat les consultes al 061 Salut Respon, passant de 1. 222.954 consultes el 2019 a 2.429.290, amb un increment d’ un 99%.